۱۳۸۹ مهر ۱۴, چهارشنبه

عصر یخبندان تلویزیون!

شکست پشت شکست است که برای رادیو و تلویزیون مملکت رقم می خورد؛ هنوز تب "لاست " فروکش نکرده، فرار از زندان از راه می رسد؛ تا 24 و قلب یخی جای خود را نزد مخاطبان شبکه نمایش خانگی پیدا کنند، پدیده ای به نام قهوه تلخ با سروصدای فراوان از راه می رسد... و بدینگونه هرروز از شمار بینندگان برنامه های رسانه ای که نام ملی را هم بر خود نهاده، کمتر و کمتر می شود. این روزها اگرچه مسئولان این بنگاه عریض و طویل پنجاه و دومین سالگرد تاسیس تلویزیون در ایران را جشن می گیرند، با نگرانی چشم به آمارهایی دوخته اند که هرچند برای عموم مردم جنبه محرمانه دارد، ولی برای مدیران صداوسیما به هیچ وجه قابل چشم پوشی نیست. کسانی که اگرچه در پس انبوه امواج پارازیتی مختل کننده فرکانس ها و قوانین جزایی ممنوع کننده کاربرد تجهیزات دریافت برنامه های ماهواره ای نوعی اعتماد به نفس کاذب را مقابل دوربین ها از خود به نمایش می گذارند، اما هر از گاهی، رازهای مگو ناخودآگاه از زبانشان شنیده می شود؛ هرچند که این رازها برای اکثریت مردم ما مدتهاست که از پرده برون افتاده است! حقیقت آن است که صداوسیما در سالهای اخیر به ویژه از فردای انتخابات بحث بر انگیز ریاست جمهوری سال گذشته جایگاه خود را نزد افکار عمومی به عنوان منبع قابل اطمینان تهیه و پخش اخبار و گزارش ها از دست داده است ؛ رویکرد یکسونگرانه این رسانه در برنامه های سیاسی، کتمان واقعیات اجتماعی و معضلات اقتصادی، و اعمال محدودیت های متعدد برای برنامه سازان حتی در زمینه فیلم و سرگرمی ، همه و همه باعث شده است این رسانه ازرقابت با رسانه های خبری نظیر بی بی سی فارسی یا سرگرم کننده مثل فارسی وان بازبماند و اگر نبود معدود برنامه هایی مثل 90 ، شاید همین میزان تماشاگر هم برای این غول برنامه ساز که دهها شبکه رادیو و تلویزیونی به زبان های مختلف در اختیار دارد، باقی نمی ماند. البته مدیران این رسانه در ماه های اخیر با کاستن از شدت اعمال محدودیت حداقل در پاره ای از فیلم و سریال ها تلاش داشتند دل مخاطب سخت پسند اما واقع گرای امروزی را دوباره به دست آورند، اما اذعان معاون رئیس دولت به بی مخاطب بودن این رسانه ، اعتراف رئیس سازمان صداوسیما مبنی بر استفاده گسترده شهروندان از ماهواره  و تاثیرگذاری اندک این تغییرات بر جذب مخاطب همگی وجوه گوناگونی از حقیقت تلخ موجود است... در روزگاری که امواج ارتباطی و مخابراتی ، جهان را درنوردیده است ، به نظر می رسد اصرار بر انحصارگرایی دولتی در عرصه رسانه ای کشور جز افزایش شمار مخاطبان برنامه های تولیدی در آن سوی آبها نتیجه دیگری دربرنخواهد داشت و تصمیم گیران کشور چاره ای ندارند جز اینکه راه را برای فعالیت آزادانه رسانه های غیردولتی هموار کنند.

۱۰ نظر:

نیری گفت...

من تا یه حدی این موضوع رو می پذیرم
یه مقدار نگاه شما سیاه و سوارکارانه بود...
تیتری که زدین در نگاه اول جذابه اما اغراق شده و غلطه من مخاطب پرو پا قرص شبکه چهار رسانه ملی هستم و برنامه های نقدو میزگردها و مستندها و فیلم های سینماییشو دنبال می کنم خیلیام دوروبرم هستن که مخاطب این رسانه هستند!!!
من هیچوقت به خودم اجازه نمیدم شبکه چهار رو با شبکه سطحی و احمقانه فارسی وان که فقط جفنگیات به خورد مخاطب می ده مقایسه کنم دوست عزیز متن شما استادانه نوشته شده بود اما نقد زیرکانه ای نبود نیاز داره نگاه موشکافانه ای داشته باشین
اکثر مخاطبا دچار ضعف سواد رسانه ای هستند این نکته ملموسیه که بیانش در یادداشت مدون شما جاش خالی بود

موفق باشید و قلمتان توانا...

نیری گفت...

ضمنا قهوه تلخ یه سلاح مبارزس با سریال هایی مثل فرار از زندان و لاست و امثالهم

در مورد مثال هایی هم که می زنید موارد نقض کننده ای هستند و این تناقض ها بیان شما را بیشتر با مشکل رو به رو می کنه....

فرید صلواتی گفت...

وقتی به دیدارش رفتم آنقدر که برای فرهنگ و موسیقی و هنر به یغما رفته این کشور نگران بود از درد و بیماری خودحرفی نزد [ناراحت]

اشه نیوز گفت...

سلام
نمک می خوری و نکمدون رو هم می شکنی !!!!!
از پای تی وی بلند نمیشی اما یه سره در حال انتقاد هستی اونم کاملا بی منطق!!!!!
نقدت کاملا غرض ورزانه بود و شرایط یه نقد سالم رو نداشت !!!!!!!!!!!!
در پناه خدای بزرگ

نیری گفت...

می خواستم به این دوست محترم اشه نیوز بگم که این یادداشت غرض ورزانه نیست دلسوزانس، فقط تند و یکطرفس...
اشه نیوز محترم!!!! شاید ایهام داره اما با پسوند خبر کامنت شما اصلن قابل ارزیابی نیست ....

واما در جواب شما آقای داوری:
اونکه من برای کارگردان سطحی نگرش واقعا متاسفم یه نگاه تجاری صرف بود(اخراجی ها) البته تلاشو ترفندش برای رونق اقتصاد سینما قابل تحسینه!!!!!!!!!
اما دوست عزیز می بینی که انتخابشون برای شبکه خانوادگی کار مهران مدیریه حالا در هرصورت به ایشون مجوز دادن! پس اونها نگاهشون اینی که نوشتی نیست اونا نمی خوان یا تلاش نمی کنن تا مردم ضعف سواد رسانه ای شون برطرف شه درد من این بود و این بود که جاش مثل یه حفره بزرگ در یادداشت شما خالی بود.
دوست من خدمتتون عرض کردم من مخاطب تلویزیون هستم و به نظرم شبکه 4 واقعا خوب و ارزشیه برنامه هاش باورکنید دوروبرمم خیلیان که رسانه ملیو میبینن اونم پرو پا قرص...

سمانه گفت...

مرسی عصر یخبندان!!
میدونین بنیان همه چیز رو اعتماده و رسانه ملی ما با به قول شما کتمان واقعیت که من بهش میگم بیان غیر واقعی مسائل(مودبانه گفتم) این حس اعتماد مخاطب به خودش رو از دست داد و من چون به عینه دیدم ، میتونم بگم که وقتی اعتماد سلب میشه آدم حاضر نیست حتی ریخت طرف رو ببینه..
بعدش هم هیچکی نمیتونه به شعور ایرونی جماعت توهین کنه که حالا با یه کارهایی مثل عبور به شیوه دیپلماسی از خطوط قرمز! مثل دادن یه شکلات به یه بچه بخوان اونا رو جذب خودشون کنن.
باید اعتراف کنیم که ما تو یه جزیره محصور شدیم!

دررودی گفت...

سلام :

ممنونم بابت خبر..راستش احساس میکنم دست وپای تلویزیون یا همان صدا و سیما در پوست گردو قرار گرفته واز طرفی به دلایلی معلوم و نامعلوم مدیران ان کمی سر در گم شده اندراستش را بخواهی صدا وسیما در دوره رنسانس بسر میبرد فعلا

فرناز گفت...

سلام با يه بهانه امديد و بي بهانه رفتيد براي چي چرا؟؟؟يك كلام ميگفتيد همش بازي بود . نميبخشمتون هيچ وقت. هيچ وقت

محسن داوری گفت...

می بخشید سرکار خانم فرناز؛ فکر میکنم بنده رو با شخص دیگه ای اشتباه گرفتین درهرصورت خوشحال میشم از اینکه به جمع دوستان مجازی ام بپیوندید؛ پایدار باشید

kazem گفت...

داداش عجب بحثی شده این رسانه ملی !!!
به هر حال ........
سایت بی سایت ! سایت می خوایم چیکار .... ؟؟؟
رسانه ملی هست دیگه .........