۱۳۸۹ شهریور ۲۹, دوشنبه

نقاب

بسیاری از ما در طول زندگی عادت کرده ایم شخصیت های متفاوتی برای خودمان ایجاد کنیم و در شرایط متفاوت و به فراخور موقعیت، چهره های مختلفی از خودمان را بروز دهیم؛ حالا اینکه این مسئله به دلیل جبر زمانه بوده یا شرایط محیطی و فشار اجتماع -حکومت- خیلی تفاوتی نمی کند. مهم این است که این خصیصه برای ایرانی جماعت دیگر پدیده مذمومی نیست! اینکه دورو باشی و چندچهره، بیشتر نوعی زرنگی محسوب می شود تا یک خصوصیت منفی؛  و بیشتر از اینکه شخص متصف به این خصلت در جمع اطرافیان احساس خجلت کند، یک حس پیروزمندانه در زندگی به او دست می دهد. علاوه بر این، اجبار به پنهان کردن عقاید و باورهای قلبی در پس انبوهی از رفتارهای گاه حتی متناقض که البته با توجه به شرایط سیاسی و اجتماعی ممکن است کم رنگ یا پررنگ شود، به شکل اکتسابی به افراد منتقل شده و به قول روانشناسان به تدریج در آنها به ارزشی درونی شده تبدیل می شود. 
ای کاش زمانی می رسید که هرکسی بدون هراس از پیامدهای ناخواسته، "جای خودش نفس می کشید"، چهره واقعی خودش را به همگان نشان می داد و خوبی و بدی که این روزها همچون کلافی درهم پیچیده انسان را سردرگم می کند، به راحتی قابل تشخیص بود...
با این شرایط، بعضی تصمیم گیری ها هم خیلی سخت شده و این همرنگ محیط شدن افراد، مرزهای  تمایز و شناخت را هرروز کمرنگ و کمرنگ تر می کند.

پ.ن1:  این ترانه را شنیده اید: ای بازیگر گریه نکن ما همه مون مثل همیم؛ صبحا که از خواب پا میشیم نقاب به صورت می زنیم...

پ.ن2: این روزها دنیای مجازی هم پر شده از کسانی که به هر دلیل ترجیح می دهند بدون نمایاندن اسم و رسم واقعی خودشان مطلب بنویسند یا در سایت های مختلف با نام دیگران نظر بگذارند که پدیده قابل تاملی است و البته گاهی دردسرساز برای همان دیگران!

پ.ن نامربوط: معجزه هزاره سوم، کوروش زمان شد

۹ نظر:

سمانه گفت...

این روزا دیگه هیچکی واقعا خودش نیست. از بس تو قالب های مختلف فرو رفتیم خود واقعیمون رو دیگه گم کردیم.
چاره ای نیست.زمونه بدی شده. اگه یه رنگ و رک و راست باشی باید به کوه و دشت و بیابون پناه ببری چون هیچ کی این طرز رفتار رو نمی پسنده.
اما لااقل میشه نقاب های قشنگی رو انتخاب کنیم.شاید با تظاهر به خوبی بشه به اصل خوبی برسیم!

سمانه گفت...

راستی رنگ نارنجی هم خوب رنگیه ها!

علی نیا گفت...

سلام استاد من همون کلافم
استاد جالب بود رنگ نارنجی واسه وبتون اما چرا ؟این همه رنگ
بیخیال استاد بعضی وقت ها مجبوریم نقاب بزنیم جامعه کنونی چنین می خواهد ودیگر هیچ

محدثه گفت...

از وقتی چشم باز کردیم گفتن این باش این نباش اینجا اینو بگو اونجا اونو نگو اینه که نتجش میشه بودن های نبودنی و کاربردش میشه بالماسکه استاد....همون اجبار که گفتم...

البته پیشنهاد سمانه جون هم بدک نیست....
اینم یه جورشه...
کوروش زمان؟؟؟ هردم از این باغ بری می رسد ... یه روز مسئول دفترو حالا معاون!!!! ...
اینه اون نگاه به دنیای مجازی و حقیقی و تصور یه مهمونی مسخره بودن!!!
آقای داوری این قالب وبتون خیلی لوسه!!!!

محدثه گفت...

سلام
این قالب وبتون دلنشینه و میشه گفت مبارکه استاد...

ترکهای خراسان گفت...

فیلتر بمناسبت بازگشایی مدارس و آدرس جدید

فیلتر چیان و مسدود کنندگان آسید علی امام در این اواخر حداقل یک بار در ماه وب ترکهای خراسان را فیلتر و مسدود می کنند و به نظر می رسد آخرین فیلتر که مسدود شدن را نیز در پی دارد، بمناسبت بازگشایی مدارس باشد. چگونه می شود حدود ۴۰ میلیون ترک را سانسور و فیلتر کرد؟ ما هستیم و باز مطرح می کنیم، چرا ترکها حق ندارند به زبان مادری خود تحصیل نمایند؟

http://xorasanturk2.blogfa.com

نسیم گفت...

سلام من که حسابی از دستتون ناراحتم با من خیلی بد حرف میزنید و اصلا جواب نمیدید من نقاب نمیزنم چون عصبی بشم هیچی واسه نقاب زدنم نمیمونه و لو میرم پس ترجیح میدم هیچ وقت نقاب نزنم راستی اگه مشکلی دارید بگید که دیگه باهاتون صحبت نکنم الان از اون روزاییه که عصبانی و بی نقابم حالا خود دانید من که بی احترامی نکردم یعنی یاد ندارم

بهروز گفت...

سلام بر حاج اقا خیلی دلم میخوادچهره بی نقابتونو ببینم راستی بی نقاب چه جوری هستید؟

باران گفت...

لينك پي نوشت اين پست و قبلي از اون خنده هايي داشت كه قراره از گريه غم انگيز تر باشه.
قالبتون با اون پرندگان مهاجر متناسب با فصل و زيباست