۱۳۸۹ تیر ۱۸, جمعه

روياي شيريني به نام شهر الکترونيک

ميدان «15 خرداد» بجنورد، يا به قول نسل قديمي تر ساکنان اين شهر، «فلکه شهرباني» حالا ديگر براي شهروندان اين خطه به يک خاطره جمعي مشترک تبديل شده است. تخريب اين ميدان، بهايي بود که پرداخت آن براي روان سازي ترافيک شهري ضروري قلمداد شده است. از چندي پيش، تبديل ميدان ها به تقاطع و يک طرفه کردن خيابان هاي هسته مرکزي شهر با هدف بهبود اوضاع ترافيکي مرکز استان در دستور کار مديران شهري قرار گرفته است. تدبيري که در برخي موارد، آمد و شد خودروها را روان تر کرده است و در پاره اي موارد هم تنها ترافيک سنگين خيابان هاي اصلي را به کوچه هاي اطراف منتقل کرده است و اگر چه به اعتقاد مسئولان، شهروندان از طرح هاي به اجرا درآمده رضايت کامل دارند ولي شکي نيست که اثبات اين ادعا به نظرسنجي منابع مستقل نياز دارد.در هر حال، اجراي چنين طرح هاي ترافيکي، هر چند اجتناب ناپذير، بايد در پيوستگي با ساير اجزاي يک بسته جامع مديريتي باشد که در غير اين صورت، مديريت حمل و نقل و ترافيک شهري ناکارآمد خواهد بود. در چنين بسته سياستگذاري نيز به يقين، «دولت و شهر الکترونيک» جايگاه مهمي را به خود اختصاص مي دهد.امروزه مديريت نوين شهري از طريق الزام سازمان هاي مختلف به ارائه خدمات خود با بهره گيري از فناوري هاي نوين ارتباطي علاوه بر افزايش کارايي و رضايتمندي شهروندان، به کاهش هزينه ها به ويژه کاستن از سفرهاي غير ضروري و در نتيجه کاهش ترافيک و آلودگي هوا مي انجامد. بدين ترتيب، تحقق شهر الکترونيک ضرورتي ناگزير براي چيرگي جستن بر مشکلات ريز و درشت اجتماعات مدرن شهري محسوب مي شود.اين در حالي است که با وجود گذشت 8 سال از تدوين و ابلاغ طرح ايجاد دولت الکترونيک توسط سازمان برچيده شده مديريت و برنامه ريزي، سازمان هاي عريض و طويل دولتي هم چنان در اين عرصه در جا مي زنند و تحقق اهداف به نگارش درآمده در اسناد بالا دستي مرتبط، به آرزويي دور و دراز تبديل شده است. تأسف بارتر اين که بسياري از زيرساخت هاي ضروري براي گسترش خدمات دولت الکترونيک طي سال های گذشته، فراهم و هزاران کيلومتر فيبر نوري در اقصي نقاط کشور در دل زمين نهاده شده است اما سال ها ترديد مسئولان در مورد «تهديد» يا «فرصت» بودن اينترنت و نبود اراده جدي براي جبران عقب ماندگي ها، توسعه ظرفيت هاي ارتباطي به ويژه خطوط اينترنت پر سرعت را قرباني خويش کرده است. با تمام اين اوصاف، شايد بتوان با همين ظرفيت موجود و کمک گرفتن از بخش غير دولتي در راه تبديل شدن به شهري الکترونيک گام برداشت. شهري که شهروندان آن با فراگيري آموزش هاي لازم مي توانند از خدماتي هم چون بانکداري الکترونيک، سلامت الکترونيک، کسب و کار و تجارت الکترونيک و آموزش الکترونيک بهره مند شوند و سازمان هاي مختلف نيز با ارائه خدمات خود از طريق فضاي مجازي و کاستن از مراجعات حضوري مکرر و نهادهاي شهري هم با استفاده از سامانه هاي هوشمند مديريت ترافيک و بحران، لذت زندگي در شهري مدرن را براي شهروندان به ارمغان آورند. تنها اندکي همت و برنامه ريزي مي طلبد.

خراسان شمالي - پنج‌شنبه 1389/04/10 شماره انتشار 17588

۱۷ نظر:

نسيم گفت...

سلام عليكم خواستم ببينم اينجا چجوري ميشه نظر گذاشت ديگه سر نميزنيد به وب ما هااااااااااااااا

ترکهای خراسان گفت...
این نظر توسط یک سرپرست وبلاگ حذف شد.
باران گفت...

تا زماني كه در سیاست گذاریها به جای توجه به فوائد و کاربرد فناوری ها بیشتر به برد تبلیغاتی و جنبه های چشم و گوش پر کن مسائل پرداخته شود وضعیت ما بهتر از این نخواهد شد .

در ضمن اگر بدونيد من چه پروسه‌اي رو براي نوشتن كامنت در اينجا طي ميكنم،نظراتم رو قاب مي گرفتين مي‌گذاشتين رو تاقچه D:

باران گفت...

سلام آقاي داوري
شما مي‌دونين چرا لينك وبلاگتون رو نمي تونم تو پيوندهام اضافه كنم ؟
علتش تغيير قالب نيست ؟!
ممنون مي شم اگر بتونين راهنمايي كنين

سمانه گفت...

مثل هميشه عالي بود.من موندم اين كلمات باكلاس رو از كجا مياريد. تو يادداشت نويسي دومي نداريد.
در ضمن ميخواستم ببينم پروسه كامنت گذاري تو اينجا كه ميگن سخته چه جوريه؟؟

سمانه گفت...

اصلا هم سخت نبود ولي اين رمز وروده ديگه چيه؟؟؟
تازه شكلك هم نداره.حيف بلاگفا.

نسيم گفت...

واقعا كه اعصابم خورد شد با اين وبتون خيلي ناز داره هر كاري كردم نتونستم لينكتون كنم يه جاي كار اين سايت ميلنگه برگرديد بلاگفا از ما گفتن بود

محدثه نيري گفت...

دوست عزيز اين مشكل بلاگفا بلاگ اسپوت انگار نه اينكه من آدرس شما رو حذف كرده باشم من آدرساي مهم رو حذف نميكنم سردبير خبر محترم
ممنون كه سر ميزنيد

مانی گفت...

السلام علیکم
برادر داوری حیف که خیلی تنبل تشریف دارید وگرنه قلمتون بدک نیست.بنویس آقابنویس!

محدثه نیری گفت...

سلام بر سردبیر محترم خبر آقای داوری بسیار گرامی

لطفا وقتی به دنیای مجازی من میاین آدرس وبلاگتون فراموش نشه لینک کنید
ببخشید اما باید از گوگل پیداتون کنم
ضمنا می خواستم اون روز که اومدم خدمتتون توضیح بدم که مشکل از سایت ها ست اما فک کردم شاید فرصت مناسبی نباشه در هر صورت همیشه از خوندن یادداشت های شما لذت می برم و از دیدن کامنت های شما در وبلاگم شدیدا خوشحال میشم دوست عزیز...

فرید صلواتی گفت...

دوست خوبم سلام . شما را به شنیدن آلبوم حقیر به نام "قناری حصاری " دعوت می کنم[گل]

علي نيا گفت...

استاد نميشه يكي از اون فايل هاي هوشي تون رو واسه ما هم بلو توث كنيد استاد استاد استاد

ترکهای خراسان گفت...

از استانداران اطلاعاتی، پاسدار و غریبه چه انتظاری می توان داشت؟

همه استاندارانی که تهران بر مردم ما تحمیل نموده است سوابق اطلاعاتی و سپاهی دارند و وظیفه آنها نه خدمت، بلکه فشار بر ترکهای خراسان بوده است و هدف از فشار وادار کردن مردم به مهاجرت به استان های دیگر است.

ادامه در وب ترکهای خراسان

نیری گفت...

سلام دوست عزیز

شما اگه وقت کردین به وب خودتون یه سری بزنید!!!!!

باران گفت...

به زودي اين وبلاگ به فهرست آثار باستاني مي‌پيونددD:
كجااااااييييييين ؟حتما دليل مهمي بايد باشه و... به جز آرزو ،دير به دير آپ كردن هم بر جوانان عيب نيست! متاسفانه هنوز هم موفق نشدم لينكتون كنم از گوگل ميام اينجا.
شاد و پيروز باشيد

باران گفت...

به زودي اين وبلاگ به فهرست آثار باستاني مي‌پيونددD:
كجااااااييييييين ؟حتما دليل مهمي بايد باشه و... به جز آرزو ،دير به دير آپ كردن هم بر جوانان عيب نيست! متاسفانه هنوز هم موفق نشدم لينكتون كنم از گوگل ميام اينجا.
شاد و پيروز باشيد

اكرم گفت...

باور كنيد اينهمه بهم گفتند و يا برام نوشتند كه وبمو به روز كنم،هيچ كدوم به سنگيني نوشته شما نيود.
به خاطر اين هم كه شده چشم،به زودي