۱۳۸۹ شهریور ۳۱, چهارشنبه

هفته ای که گذشت...

 اول: گویا سرانجام قرار است صدای بلند اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها به گوش برسد؛ هرچند که همه امیدوارند  صدای بلند اجرای این طرح پرفرازونشیب، ضجه و ناله این مردم نجیب را بلند نکند! اگرچه طرح موسوم به هدفمندکردن یارانه ها در آغاز در قالب چند برگ پاورپوینت به جمعی از اقتصاددانان معرفی شد - و خود همین مسئله ابراز نگرانی کارشناسان از عدم کفایت مطالعات این طرح را به دنبال داشت  - اما به هرحال در ابتدا با وعده های شیرین دولتی ها همراه بود؛ مثلا اینکه به حساب بانکی هر نفر ماهانه چیزی حدود 70 هزار تومان وجه نقد واریز می شود ، همه تحت پوشش بیمه سراسری قرار می گیرند، حمل و نقل عمومی به عالی ترین درجه خود می رسد و مواردی از این دست، ولی به تدریج این وعده ها هرروز بیشتر از قبل رنگ باخت  تا جایی که امروز از گوشه و کنار، وضعیت پیش بینی شده بعد از تغییر قیمت سوخت، انرژی و کالاهای اساسی سوبسیددار به رسانه ها درز می کند و از سوی دیگر برای بسیاری از خانواده ها مشخص شده که از این کلاه شعبده چیز دندان گیری نصیبشان نخواهد شد و در نتیجه واهمه ها بیشتر و بیشتر می شود. در این شرایط بسیاری از فعالان بخش صنعت ریسک سرمایه گذاری جدیدی را نمی پذیرند، بسیاری از بازرگانان در خرید و فروش  محتاطانه تراز قبل برخورد می کنند و حتی بسیاری از جوانان دم بخت، ازدواج خود را به تاخیر می اندازند تا از سرنوشت دخل و خرج پس از آزادسازی قیمت ها اطلاع دقیق حاصل کنند! تعجب برانگیز تر از همه اینکه هیچ یک از دولتمردان سناریوهای قطعی یا همان خواب هایی را که برای ملت بینوا دیده اند، بر زبان نمی آورند و گویا تمام قصه درجیب رئیس دولت جامانده تا از سفر فرنگ بازگردد و ملت را از تردید برهاند! حتی مراکز حساس تصمیم گیر کشور از جمله مجلس هم در جریان جزئیات و روند اجرای این قانون قرار نگرفته اند. البته حکومتی ها از همین حالا  سعی می کنند ملت را برای طی یک دوران سخت اقتصادی ریاضت گونه آماده کنند-گویا از یاد برده اند که ایرانیان سالهاست ریاضت را به تمام معنا زندگی می کنند- و در عین حال پیش بینی های لازم را در مورد شکست احتمالی این طرح داشته اند!

دوم: سخنان چند روز پیش رئیس دولت مبنی بر اینکه مجلس دیگر در راس امور نیست و این جمله امام خمینی مربوط به گذشته است ، بعضی از نمایندگان مجلس را حسابی عصبانی کرده اما گویا این افراد مسامحه بیش از حد خود با کابینه و کوتاه آمدن های مکرر در برابرقانون گریزی دولت را از یاد برده اند؛ دقیقا همان موردی که باعث شده است مجلس کنونی، در عمل در راس امور نباشد چون نه تنها از اختیارات خود در موضوع نظارت بر کلیه شئون مملکت به ویژه دولت  استفاده نکرده است بلکه بسیاری از مصوبات آن توسط دولت آشکارا نادیده گرفته می شود و از آنها ندای اعتراضی بر نمی خیزد.

سوم: این هم طنز تلخ روزگار است که در روزی که در تقویم رسمی مملکت به نام روز گفتگوی تمدن ها نامگذاری شده است، این عنوان را از صفحات تقویم ایرانیان حذف کنند! و گفتگوی تمدن ها همان موضوعی است که اگر طی این سالها به آن بها می دادند، شاید دیگر خصومت هایی از نوع قرآن سوزی و نزاع بین طرفداران ادیان و مکاتب مختلف را شاهد نمی بودیم.

چهارم: در ابتدا نام بردن از هرگونه جنبش اعتراضی رنگی و سران فتنه گر آن در رسانه ها ممنوع شد؛ بعد تشریح پیامدهای منفی کاغذپاره های مربوط به تحریم های گسترده شورای امنیت، ایالات متحده و اتحادیه اروپا جزو خطوط قرمز قرار گرفت؛ و حالا پس از ادعاهای مکرر آزادی رسانه های ایران در برابر دوربین رسانه های غربی، با صدور مصوبه ای  انتشار هرگونه سخنان و مطالب انتقادی به نقل از هر فرد حقیقی یا حقوقی که از آن شائبه اختلاف قوا به ذهن متبادر شود، ممنوع اعلام می شود!

۶ نظر:

سمانه گفت...

وای خدای من!این تغییرات تقویم خیلی متاثرم کرد.یعنی چی که روزهایی با این عناوین تاثیرگذار و لازم با روزهایی با عناوین شعارگونه جایگزین بشه؟
ای کاش تو وبلاگتون شکلک سکوت رو هم داشتین چون ترجیح میدم بقیه کامنتم رو تو ذهنم تایپ کنم!

مرتضی گفت...

سلام،
کی منظورت بود از مظلوم؟ یوز یا ولایتتون؟

محدثه گفت...

آفرین خیلی نکته سنجانه بود ...

اول اینکه: طرح بدی نیست دلیلش اینه که این به اصطلاح جراحی توام با ناآگاهی یا آگاهی ناقص عموم دوست عزیز...
امیدوارم مشکل دیگه ای اضافه نشه که البته همه مشکلات از ناآگاهیه و گاهی هم سکوت نابجا

مشکلات دولت و مجلس که نتیجش میشه خوش گذرونیه ملت!!!!و تعطیلیه فرایند فیزیولوژیکی و متافیزیکیه زندگی....
این هجو روزگار هم در گفتگوی تمدن ها از زمانی که مبانی حقوق بشر درانقلاب کبیر فرانسه تدوین شد هنوز یاسینیه در ...
نکته چهارم اما گوش شیطونم کر می کنه...

فرید صلواتی گفت...

با سلام به شما دوست خوبم .آدرس وبلاگ جدیدم بعد از فیلتر شدن دوباره www.faridsalavati2.persianblog.ir [گل]

علی نیا گفت...

ای... کی می خواد به دادمون برسه با این تغییرات خدا می دونه

ما بیشماریم گفت...

تلویزیون خبری جنبش راه سبز امید (رسا) در ماهوارهtelestar12 روی ایر رفت. برنامه های این تلویزیون که جمعی از سیاستمداران، روزنامه نگاران و نزدیکان میرحسین موسوی و مهدی کروبی هستند به زودی از دیگر ماهواره ها از جمله یوتلست نیز پخش خواهد شد. لطفا اطلاع رسانی کنید؛ رسانه شمایید.